Sweetness
THE SWEETNESS
Welcome. It's pink and black. So ? Haha. This are the your path; Dashboard | +Follow
cara mengutuk dengan betul
    

assalamualaikum,,lame dah tak update,,hahahah berhabuk dan bersawang dah belug nikan??
okey,tadi dkt sch tetibe terfikir pasal sorang budak ni,,entah kenapelah tapi budak ni mmg kecoh sikit+gedik nak mampos+mengada ngada.eheh terok betol aku ni,,sorry bukan segaja kutuk tapi terkutuk.hahah lawak betol (gelak terbahak bahak)..ehem ehem  okey okey sekarang kene serius,,tajuk hari ni ialah cara mengutuk dengan betul.
ada satu kata-kata Nabi Muhammad “…kita menolong syaitan mengusai orang itu.”? Antara tafsiran yang dapat kita beri adalah orang itu akan membenci orang yang mengutuk, sedangkan si pengutuk itu adalah orang baik dan niatnya baik. Malah dia akan membenci orang-orang lain yang satu kelompok dengan si pengutuk. Sebagai contoh jika si pengutuk itu seorang ustaz, dia akan membenci semua golongan ustaz. Lebih serius lagi, dia mungkin bukan hanya membenci semua ustaz, malah dia mungkin membenci agama Islam. Dalam keadaan begitu, dengan mengutuk dia kita telah memberi kemenangan kepada syaitan.
 teknik yang betul ‘mengutuk’ ialah dengan mendoakan hidayah kepadanya dan memohon keampunan untuknya. Lembutkan hati-hati mereka dengan siraman doa yang tidak mereka ketahui.so,cnclusinye,jangan mengutuk tu lebih kpd memburukkan org,,kesian org tu,cube kalau diri kita sendiri yg kene mesti sedih kan..*menangis
walau pon,kita memang tidak suka dan marah pada tindakan mereka namun ia bukanlah lesen menghalalkan kutukan melampau dengan pelbagai label.   Sesiapa yang mampu menyampaikan teguran terus kepada mereka, sampaikan.  Jika tidak mampu, tinggalkan komen-komen yang memotivasikan mereka menjadi lebih baik- tanpa mengutuk dan tanpa mencaci.   Dalam melihat keburukan mereka, ingat juga pada kebaikan yang pernah mereka lakukan yang mungkin lebih banyak.
 Akhirnya, kita perlu beringat juga dengan pesanan Nabi s.a.w di bawah ini,
“Sesiapa yang menghina seseorang kerana dosa yang pernah dilakukannya, maka ia tidak akan mati sebelum melakukan dosa tersebut.” (Hadis direkod oleh Tirmizi)
Ujian untuk orang lain adalah ujian untuk kita juga –  siapakah yang paling baik amalannya?  Surah al-Mulk: Ayat 2
 jadi sebelum mengutuk tu fikir fikirkan lah dulu
okey sekian :)

Posted at 11:18 | 0 comments

|
say hai
Facebook | Twitter
tahniah kerana anda sudi membuang masa untuk memebaca blog ini.

Scream here

Navigation

About Links Entries


Credits
Penat-lelah by : Speaking Bunny
Basecode by : Alia L.Joe's
Tutorial : Jaja
Background : Encik Google

- END -